Högklassig gravelhoj för oss som hatar alla former av trista kompromisser Är du en äventyrlig fartdåre som vill kunna pendla, träna samt korsa kontinenter på en och samma hoj så är flaggskeppet BH GravelX EVO 4.5 ett smart alternativ. Letar du efter ett extremt allsidigt kolfiberbygge där fokus ligger på låg vikt, maximal framkomlighet och långa dagar i sadeln med grym stabilitet och hög komfort även på riktigt stökiga underlag så är du inne på helt rätt spår. Tack vare kvalitativa material, dämpad framgaffel och en modern gravelgeometri med lång hjulbas och ett lite högre styrrör så är den här kompromisslösa hojen imponerande uthållig… du kan i princip korsa världsdelar utan att du behöver köra slut på din värdefulla energi. Nyckeln till framgång! Högklasssig stomme i kolfiber (Gravel X Carbon Monocoque) med Hollow Core Carbon Technology Vass framgaffel i kolfiber (Gravel X Evo Carbon 1.5") som levererar imponerande styrkänsla Modern geometri för gravel med lång hjulbas och högre styrrör vilket ger komfort och en stabil känsla Dämpad luftgaffel från Fox (AX 40 Gravel) med lockout och 40 mm slaglängd Extremt slagkraftig elektronisk 1x-drivlina med 11 välsmorda växlar från Shimano (GRX Di2) Kraftfulla hydrauliska skivbromsar (GRX Hydra) med flatmount ger konsekvent bromsförmåga oavsett förhållanden Högklassigt hjulset med 40 mm breda gummin från Hutchinson (Touareg) men cykeln klarar upp till 42 mm Utrustad med högklassiga kvalitetskomponenter i från BH, Prologo och FSA Massor av praktiska fästpunkter för väskor, flaskhållare och annat smått och gott Ultralätt stomme i kolfiber med rätt vinklar och väl genomtänkta detaljer Vi skulle kunna skriva spaltmeter om stommen men nöjer oss med att nämna att ett minutiöst utvecklingsarbete garanterar att den extremt lätta ramen i kolfiber (Gravel X Carbon Monocoque) är utformad för att du ska kunna spendera många timmar i sadeln, där både komfort och körstabilitet är hårt prioriterade. Egenskaper som uppnås via en kombination av ett kompakt sluttande topprör, en lång hjulbas och ett lite högre styrrör (du hittar samtliga mått och vinklar bland bilderna). Minsta lilla detalj på ramen är väl genomtänkt och den är försedd med dedikerade fästpunkter för både packväskor, flaskhållare och lite annat smått och gott. Lägg därtill ett mångsidigt bockstyre samt nav med stickaxlar, en kombination som utgör grunden för dess smidiga manöverförmåga och den robusta känslan. Slagkraftig 1x-drivlina som levererar minst sagt imponerande fartresurser Under motorhuven hittar du en extremt slagkraftig 1x-drivlina från kvalitetssäkra Shimano (GRX Di2), och det handlar mycket kortfattat om 11 pålitliga växlar som styrs via ett smidigt elektroniskt reglage. En helt nyutvecklad drivlina som i princip aldrig ställer till nått krångel samt enhälligt har hyllats för sin distinkta och smidiga känsla i växlingarna. En smart detalj är att det integrerade Di2-batteriet är snyggt dolt inuti själva sadelstolpen, en diskret lösning som både ser till att det är väl skyddat från fukt och samtidigt gör det busenkelt att installera. Högklassig design utesluter alla former av mediokra dussinprylar, och den välrenommerade japanska drivlinan kombineras med ett robust vevparti från FSA (Omega Mono) med singelklinga (40T) samt en 11-delad kassett (11-42T) från Shimano (SLX), vilket sammantaget ger en utväxling med imponerade bredd men fortfarande sätter stort fokus på tillförlitlig driftsäkerhet. Kassetten är dessutom föredömligt stegad, vilket ser till att du kan hålla ett högt tempo på varierande underlag och i olika lutningar. I övrigt handlar det uteslutande om högklassiga kvalitetskomponenter från välrenommerade tillverkare (FSA, Prologo och BH). Högklassiga hydrauliska skivbromsar och en vass dämpad luftgaffel Framtill sitter en vass dämpad luftgaffel från Fox (AX 40 Gravel) vilket borgar för ökad framkomlighet, mera grepp och bättre kontroll på stökiga underlag. Framgaffeln är framtagen för just gravel och har begåvats med en slaglängd på 40 mm, vilket både ökar komforten och skapar en stabilare styrkänsla. Den är dessutom låsbar vilket i praktiken innebär att du kan köra nästan lika fort på ojämna underlag som du kan på släta underlag. När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är cykeln försedd med högklassiga hydrauliska skivbromsar med Direct Mount från Shimano (GRX Hydra), vilket dels borgar för ett minimalt underhållsbehov och dels ser till att du har tillgång till imponerande kraftfull bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är torr, blött eller slaskig asfalt som gäller för stunden. Hjulset med gummin som klarar allt slät asfalt till riktigt stökiga underlag Hela bygget rullar på ett vasst hjulset från FSA (KForce AGX Disc) som försetts med ett par 40 mm breda kvalitetsdäck från Hutchinson (Touareg), snabba och extremt greppvilliga gummin som ser till att du kan flyga fram både på allt från slät asfalt till riktigt stökiga underlag utan att behöva oroa dig för trista punkteringar. Men cykeln medger att du kör med däck upp till 42 mm i bredd och du kan såklart utrusta hojen med dubbdäck på vintern, eller varför inte lägga på ett par smalare slicks om du främst tänker köra på slät asfalt… du väljer förstås helt själv! Imponerande gravelhoj för tjuriga vinnarskallar som ställer höga krav Det här är en näst intill självklar kombo för tjuriga vinnarskallar som letar efter den optimala balansen mellan låg vikt, hög fart och maximal framkomlighet och stabil kursstabilitet. En extremt välbyggd spansk gravelhoj med brett register och helt rätt utseende som levererar övertygande kontroll och hög tillförlitlighet… dessutom oavsett årstid, underlag eller väderförhållanden. Kort sagt – Kanske den ultimata cykeln för vårt skiftade nordiska klimat?
Läs mer om BH Gravelbike Gravelx Evo 4.5 Red/Red