Tävlingsklar cyclocross för kräsna fartdårar som hatar kompromisser Är du en kräsen fartdåre som vill kunna träna och tävla på en och samma hoj så är högklassiga cyclocrossen BH RX Team 5.0 ett självklart alternativ. Letar du efter ett sylvasst kolfiberbygge där fokus ligger på låg vikt, maximal framkomlighet, grym stabilitet och höga hastigheter på stökiga underlag så är du inne på helt rätt spår. En bredaxlad speedkula med slagkraftig specifikation för sparsmakade fartsyndare som söker en vass hoj med gränslösa mängder körglädje, men de funkar även för kräsna landsvägscyklisters vinterträning eller för dig som superpendlar på skiftade former av underlag. Tack vare högklassiga material, aggressiva vinklar och avancerade tillverkningsmetoder så är den här kompromisslösa hojen galet rapp och imponerande uthållig… du kan i princip korsa länder utan att du behöver köra slut på din värdefulla energi. Nyckeln till framgång! Tävlingsklar stomme i kolfiber (RX Team Evo Carbon Monocoque) med avancerad Hollow Core Carbon Technology Fet framgaffel i kolfiber (RX Team Evo 1.5") som levererar imponerande styrkänsla och har generöst med utrymme Extremt slagkraftig elektronisk 1x-drivlina med 11 välsmorda växlar från Shimano (GRX Di2) Batteriet till det elektroniska Di2-växlarna är snyggt dolt inuti själva sadelstolpen Potent vevparti från FSA (Omega 40 Mono) som ger direkt kraftöverföring utan att addera onödig vikt Kraftfulla hydrauliska skivbromsar (GRX Hydra) med flatmount ger konsekvent bromsförmåga oavsett förhållanden Hjulset från Shimano (RS370 Disc Tubeless) med rappa CX-däck från Michelin (MUD2) med 30 mm bredd Uteslutande utrustad med högklassiga kvalitetskomponenter i från både BH, Prologo och FSA Fästpunkter för flaskhållare och lite annat smått och gott om så önskasVi skulle kunna skriva spaltmeter om den imponerande stommen men nöjer oss med att nämna att ett minutiöst utvecklingsarbete garanterar att den lätta ramen i kolfiber (RX Team Evo Carbon Monocoque) är utformad för att du enkelt ska kunna köra ifrån konkurrenterna. Både hög hastighet, effektiv kraftöverföring, låg vikt och pålitlig kursstabilitet är hårt prioriterade egenskaper. Vilket uppnås via en avancerad geometri med rätt vinklar (du hittar samtliga mått och vinklar bland bilderna) i kombination med BH´s avancerade Hollow Core Carbon Technology. Enkelt förklarat handlar det om en högklassiga konstruktion som uppnås genom att man applicerar ett högt inre tryck på gjutformen för att komprimera materialen, vilket eliminerar tryckvariationer. luftbubblor och andra defekter som annars kan uppstå. Minsta lilla detalj på den fullt tävlingsklara ramen är väl genomtänkt och den är såklart även försedd med dedikerade fästpunkter för flaskhållare och lite annat smått och gott om så önskas. Framtill sitter en vass framgaffel, även den helt i kolfiber (RX Team Evo 1.5"), som bidrar till att dämpa vibrationer samt skapa en stabil körkänsla och maximera styrprecisionen. Lägg därtill ett mångsidigt bockstyre samt breda nav med stickaxlar, en kombination som utgör grunden för cykelns smidiga manöverförmåga och den pålitligt robusta känslan som hjulen levererar. Slagkraftig 1x-drivlina som levererar minst sagt imponerande fartresurser Under motorhuven hittar du en extremt slagkraftig 1x-drivlina från kvalitetssäkra Shimano (GRX Di2), och det handlar mycket kortfattat om 11 pålitliga växlar som styrs via ett smidigt elektroniskt reglage. En helt nyutvecklad drivlina som i princip aldrig ställer till nått krångel samt enhälligt har hyllats för sin distinkta och smidiga känsla i växlingarna. En smart detalj är att det integrerade Di2-batteriet är snyggt dolt inuti själva sadelstolpen, en diskret lösning som både ser till att det är väl skyddat från fukt och samtidigt gör det busenkelt att installera. Högklassig design utesluter alla former av mediokra dussinprylar, och den välrenommerade japanska drivlinan kombineras med ett robust vevparti från FSA (Omega 40 Mono) med singelklinga (40T) samt en 11-delad kassett (11-42T) från Shimano (SLX), vilket sammantaget ger en utväxling med imponerade bredd men fortfarande sätter stort fokus på tillförlitlig driftsäkerhet. Kassetten är dessutom föredömligt stegad, vilket ser till att du kan hålla ett högt tempo på varierande underlag och i olika lutningar. I övrigt handlar det uteslutande om högklassiga kvalitetskomponenter från välrenommerade tillverkare (Prologo och BH). Högklassiga hydrauliska skivbromsar med kraftfull bromsförmåga När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är cykeln försedd med högklassiga hydrauliska skivbromsar med Direct Mount från Shimano (GRX Hydra), vilket dels borgar för ett minimalt underhållsbehov och dels ser till att du har tillgång till imponerande kraftfull bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är torr, blött eller slaskig asfalt som gäller för stunden. Hjulset med gummin som klarar allt slät asfalt till riktigt stökiga underlag Hela bygget rullar på ett vasst hjulset från Shimano (RS370 Disc Tubeless) som försetts med ett par 30 mm breda kvalitetsdäck från Michelin (MUD2), imponerande snabba men samtidigt greppvilliga gummin som ser till att du kan flyga fram både på allt från slät asfalt till riktigt stökiga underlag utan att behöva oroa dig för tråkiga missöden. Men cykeln medger att du kör med lite bredare däck och du kan såklart utrusta hojen med dubbdäck på vintern, eller varför inte lägga på ett par smalare slicks om du främst tänker köra på släta underlag… du väljer förstås helt själv! Välbyggd spansk cyclocross för tjuriga vinnarskallar som ställer höga krav Det här är en näst intill självklar kombo för tjuriga vinnarskallar som letar efter den optimala balansen mellan låg vikt, hög fart och maximal framkomlighet och stabil kursstabilitet. En extremt välbyggd spansk hoj med brett register och helt rätt utseende som levererar övertygande kontroll och hög tillförlitlighet… dessutom oavsett årstid, underlag eller väderförhållanden. Kort sagt – Kanske den ultimata racercykeln för vårt skiftade nordiska klimat?
Läs mer om BH Cyclocross RX Team 3.0